نظریه ای جالب توجه از شیخ الرئیس!

واضح است که در قدیم دانشمندان مثل علمای امروز فقط در یک یا دو رشته تخصص نداشتند و آنکه دارای عنوان دانشمند بود بایستی همه چیز را می دانست، اما البته در حدود معلومات همان دوره. ولی ابن سینا چیزهایی راجع به علوم گوناگون گفته که بعضی از آنها در حدود معلومات دانشمندان در این دوره است.


از آن جمله ابن سینا اظهار نظر کرده است که:

فکر می کنند مار که یک جانور گرمسیری می باشد و در مناطق معتدل هم به سر می برد ،نمی تواند در مناطق سردسیر به زندگی ادامه بدهد و در آن مناطق به هلاکت خواهد رسید. در صورتیکه بعضی از انواع مارها می توانند در مناطق سردسیر که هر سال مدت ۹-۸ ماه زمین مستور از برف می باشد بسر ببرند.

این نظریه را جانورشناسان مغرب زمینی نپذیرفتند و گفتند: ابن سینا که هرگز قدم به منطقه ی سردسیر نگذاشته بود و پیوسته در مناطق معتدل یا گرمسیر زندگی می کرد، نمی دانست که میزان برودت در مناطق سردسیر تا چه اندازه است و اطلاع نداشت که حتی جانوران خونگرم چون گوسفند و گاو و اسب نمی توانند در آن مناطق زندگی کنند چه رسد به مار که یک جانور خونسرد می باشد. آنها می گفتند که در روسیه که یک کشور سردسیر است هرگز در شمال مدار ۶۰ درجه مار دیده نشده و مارهای جنوب مدار ۶۰ درجه از نوع مارهای آبی است که در بعضی از باطلاق ها زندگی می کنند.

ولی اینک محقق شده در شما غربی کانادا که در فصل زمستان درجه ی برودت به ۴۰ درجه زیر صفر می رسد و چندین ماه آن برودت شدید ادامه دارد و هر سال از ماه سپتامبر تا ماه مه ( از اول مهرماه تا خرداد ماه سال بعد) برف روی زمین است، یک نوع مار خشکی زندگی می کند که به نام " مار سرخ " خوانده می شود، زیرا یک خط قرمز رنگ به پهنای یک نوار در سراسر تنه اش وجود دارد. این مار در فصل زمستان طولانی و بسیار سرد شمال غربی کانادا در دخمه های عمیق به هیأت اجتماع بسر می برد و در بعضی از دخمه ها تا ۱۰۰۰۰مار در فصل زمستان بسر می برند!!



منبع: ابن سینا (نابغه ای از شرق)؛ جورج بی. کوچ



نظرات 1 + ارسال نظر
شهرام شنبه 23 مرداد 1389 ساعت 05:03 ق.ظ

سلام

مطلب جالبی بود، مطالعه ی آثار اساتید قدیمی کار خوبیه، به شما تبریک میگم

سلام و درود

از لطف شما سپاسگزارم
التماس دعا ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد