برخی از فواید باز کردن روزه با خرما

در ماه مبارک رمضان، دادن نقل و شیرینی بین دو نماز به مؤمنین برای باز کردن روزه کم و بیش مرسوم بوده و هست. اما این اقلام زیان هایی دارد! در صورتی که برعکس بنابر گفته ی نبی گرامی اسلام فقط شایسته است که افطار با شیر یا آب و در درجه ی اول با خرما باشد.

این که پیامبر گرامی اینقدر بر مصرف خرما تأکید فرموده اند به چند علت است. اول اینکه افطار با خرما از پرخوری جلوگیری می نماید و این بدان جهت اهمیت دارد که روزه داران هنگام افطار سعی می کنند تا انرژی از دست رفته ی بدن خود را تأمین کنند و با روش ناصحیح و پرخوری باعث ایجاد ناراحتی گوارشی می شوند در صورتیکه استفاده از خرما بدون این که نیازی به پرخوری باشد تمام انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

بدن خرما را به عنوان غذای خوب می پذیرد و در برابر آن واکنشی نشان نمی دهد. بسیار زود هضم می شود و برای هضم و جذب انرژی بسیار کمی مصرف می کند و به همین دلیل به انسان آزار نمی رساند و خستگی ایجاد نمی کند. برای هضم شدن نیز هیچگونه ویتامینی از بدن برداشت نمی کند زیرا خود دارای انواع ویتامین ها می باشد.

خرما باعث می شود تا چربی اضافه زیر پوست جمع نشده و کبد به طور طبیعی کار کند و در کل دارای عناصر مفیدی نیز برای کبد شخص روزه دار می باشد و قدرت دفاعی بدن را بالا می برد.

خرما پاک کننده ی دستگاه گوارش و از بین برنده ی سموم بدن است. خرما اصلاح کننده ی مزاج است. پنج درصد میوه ها به طور تقریبی سلولز است به همین دلیل بهترین و قوی ترین ملین ها بوده و از ایجاد یبوست جلوگیری می کند.

برای هضم و جذب بسیاری از مواد یا باید مواد کافی و یا ویتامین ث از بدن برداشت شود در صورتی که خرما هر چیز مورد لزوم را با خود دارد و از بدن برداشت نمی کند.

و بالاخره اینکه خرما یک کپسول مقوی و معجونی از مجموعه مواد معدنی ( پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، فسفر، املاح گوگرد، املاح کلر) و ویتامین های مورد نیاز بدن انسان ( A , B , C , E ) می باشد.


ائمه ی اطهار بر مصرف خرما بسیار تأکید می ورزیدند و خود نیز از خرما بسیار استفاده می کردند. به عنوان مثال شیرینی مطلوب پیغمبر اکرم خرما بود.


خلاصه ای از کتابفرهنگ تغذیه در اسلام (خرما)



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد