خاموش کن صدا را، نقاره می زند طوس

نگارنده ی کتاب " مطلع الشمس" اولین تاریخ نگار ایرانی است که چگونگی ساخته شدن و پدید آمدن نخستین نقاره خانه ی دینی- مذهبی در جوار حرم حضرت رضا(ع) را شرح داده است. او با تعریفی که می دهد تاریخ نقاره زنی در جوار حرم حضرت رضا(ع) را به زمان گورکانیان می رساند:

« دربلو، از نویسنده های معروف فرنگ در ضمن شرح حال بابربن سنقر گورکانی( ببر پسر شاهین) در صفحه ی صد و پنجاهم از کتاب خود گوید: بابر در ابتدای سنه ی هشتصد و شصت( 818 ه.ش) به مرض مزمنی مبتلا شده اطبای حاذق در معالجه ی او هنر نمایی کردند، سلطان برای استقامت مزاج خود از هرات به طوس سفر کرد و لدی الورود (به محض رسیدن) به زیارت حضرت رضا(ع) شتافت و این شهر را مقدس نامید و پیش از آن به این اسم معروف نبود و هدایای زیاد پیشکش روضه ی مقدسه نمود و بعد از ترک شراب و توبه در مسجد جنب حرم مطهر به ریاضت مشغول شد و نقاره خانه ی مخصوص خود را در باغ جنب صحن قرار داد که در آن جا نوبت زنند».

این نقاره خانه از سال 818 ه. ش رسما در جوار حرم مطهر رضوی برقرار و کار خود را در طول تاریخ تا زمان حاضر انجام داده است.

گرچه که بسیاری از نوازندگان نقاره خانه و پیران، نقاره زنی را به شاه عباس صفوی نسبت داده اند و برخی از پژوهندگان تاریخ، ساخته شدن بنای نقاره خانه را مربوط به دوره ی قاجار دانستند.


 


باورها و عقاید در مورد نقاره خانه ی رضوی

در خراسان، "نقاره خانه ی حضرتی" کاربردهای بسیاری داشته و هنوز هم دارد، به همین سبب برخی از مردم باور دارند که اگر در زمان کوبیدن نقاره، در سحر و در هنگام غروب، تقاضایی و یا حاجتی از درگاه خداوند متعال بخواهند، برآورده خواهد شد چرا که "مرغ آمین" در آن زمان در کائنات به پرواز است و با هر حاجت و درخواست به همراه استغاثه ی آنان او آمین می گوید و خداوند عنایت می فرماید. 

زن یائسه اگر سه شب جمعه ی متوالی از زیر نقاره خانه به هنگام نواختن عبور می کرد، به گونه ای که از بست پایین وارد می شد، پشت پنجره ی پولاد حاجت می طلبید و از بست بالا خارج می شد و از آب سقاخانه می خورد، خداوند به او فرزند عنایت می فرمود.

صدای نقاره زدن حرمت داشت و بازاریان با شنیدن صدای نقاره خانه ی رضوی کار را تعطیل کرده به همراه سایر مؤمنین برای ادای فریضه به حرم یا مساجد می شتافتند.

اگر خروسی پیش از زمان نقاره زدن و مناجات سحر و یا پس از وقت نقاره زنی غروب می خواند، سربریده می شد. چون بی موقع بانگ داده بود و بی نظمی ایجاد می کرد.

 

کاربرد نقاره خانه در اجتماع شهری مشهد

- اعلام وقت انجام فریضه

- اعلام شروع روز کاری

- اعلام خبر وقوع معجزه یا حادثه

- اعلام فرا رسیدن زمان خاص(چون تحویل سال، ولادت حضرت رضا(ع) و ...) شادیانه.

- اعلام گاه برخاستن در ماه رمضان(نقاره ی سحری)

 

نوشته اند که نقاره زنی رسمی محترم است، یک نوع ستایش انسان از خدا را  بازگو می کند. ولی پیران معتقدند که نقاره خانه در گذشته، وسیله ی مناسبی برای اطلاع مردم بوده است که در چند موقع دروازه ی شهر باز و بسته می شود. نقاره خانه ی مشهد، در ضمن مبین شکوه جلال دربار قدس رضوی هم هست و در واقع می توان گفت که نقاره خانه نشان اعتبار و اقتدار امام رضا(ع) است و شاید به همین مناسبت باشد که در گذشته به کارکنان نقاره خانه " عمله جات شکوه " می گفتند و هنوز هم نام خانوادگی اکثر آنان نیز شکوهی می باشد.

 

چگونگی و نوع اجرا در اوقات

- در ماه های محرم، صفر و روزهای سوگواری نقاره خانه تعطیل است.

- در ایام و زمان خاص و اعیاد مذهبی و ملی، نقاره خانه روزی سه بار طبل شادیانه می نوازد.

- در روزهای معمول یک ربع مانده به وقت طلوع و یک ربع مانده به وقت غروب نقاره خانه اجرا می نماید. در ماه رمضان نقاره خانه دو نوبت در سحر به صدا در می آید:

1- حدود دو ساعت و نیم مانده به اذان صبح

2- ربع ساعت به طلوع آفتاب.

و ربع ساعت به غروب آفتاب هر بار به مدت یک ربع تا نیم ساعت نواخته می شود. نقاره ی ماه رمضان در سحر" طبل سحری" و در هنگام غروب" نقاره ی افطار" نامیده می شود.

در هنگام وقوع معجزه و فرا رسیدن زمان خاص، نوازندان نقاره خانه مشغول به کار می شوند و چون نقاره زنی در این موارد ناهنگام محسوب می شود، مردم متوجه مسئله می شوند.

این اتفاق می تواند در هر لحظه ی روز و شب صورت بپذیرد.

 

موسیقی رمضان در ایران


 

نظرات 1 + ارسال نظر
امیرمهدی چهارشنبه 26 مرداد 1390 ساعت 01:03 ق.ظ

سلام
گذر جالبی به تاریخ نقاره زنی و باورها واعتقادات مردم داشتید.صحبت کردن از سنتهایی که برای نسل نو فراموش شده یا به اندازه لازم اهمیت داده نمی شودبرایم شیرین ودل نواز است ومرا به عمق تاریخ سرزمینم ومردمانش می برد.کاش آنهایی که به حسب ظاهر متولی آستان مقدسه امام رئوف وپناهگاه شیعیان هستند کمی هم آداب تولیت این آستان مبارک را می دانستند وبه اداب ورسوم ومرام ومنش الهی وانسانی گذشتگان این بارگاه ملکوتی کمی پای بند بودند.بی سبب نیست که حضرت رضا(صلوات الله علیه)غریب الغرباست.
السلام علیک ایهالامام الرئوف.
دیدم همه جا بر در ودیوار حریمت
جایی ننوشته است گنهکار نیاید.

سلام
شنیدن از عمق تاریخ سرزمین ایران، برای من نیز جالب و دل نواز است. سرزمینی که مردمانش، گاهی به زیبایی، باورها و عقاید خود را با دین پیوند زده اند و رسوم و سنت هایی را به وجود آورده اند که بی نظیر و به یاد ماندنی ست! اگر فرصتی باقی باشد باز هم برایتان از اینگونه سنت ها خواهم نوشت. سنت هایی که اغلب در حال کمرنگ شدن و حتی از میان رفتن است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد