تجلی

 

  

 

کسی که به جهان به لحاظ زیبائیش عشق می ورزد در حقیقت به خدا محبت ورزیده است. زیرا حق تعالی جلوه گاهش عالم است که جهان را او بر اساس صورتش آفریده است. پس جهان تماما جمال ذاتی اوست و حسن و زیبایی او عین خود اوست. از آنجا که حق تعالی در حضور صور مثالی در عالم تمثیل تجلی می نمود که همان تجلی شهادی متنوع در صور می باشد، در حدیث آمده است که : « من پروردگارم را در چهره و سیمای جوانی دیدم که بر سرش تاجی از طلا و در دو قدمش کفشی از طلاست».    

 

 

چنانکه در گفتار مسلم هم از تجلی حق و تحول آن [در صور با علامات] برای آنان که در قیامت از مواقف می گذرند آمده است که: خود ذات حق تجلی آشکارا و گونه گون در صور می باشد و در این حضور، معانی مجرد و معارف و ارواح در صور مثالی مجسم می گردند و صوری را در جسم مشترک ظاهر می سازند. چنانکه پیامبر(ص) خبر داده است: سوره ی بقره و آل عمران که همچون دو ستاره ی درخشان و زیبایند روز قیامت می آیند در حالی که با دو زبانشان به نفع کسی که آن را قرائت نموده است گواهی می دهند؛ همچون علم در صورت شیر و مانند جبرئیل(ع) در سیمای دحیه کلبی یا در چهره ی عرب بیابانی. آنگاه به این صورت و سیما آنچه از دیدن و گفتن است که لازمه ی آن صورت و سیماست ملحق می گردد و در همین صورت و سیمای تجلی یافته به صفاتی از زیبایی و تبسم و ناز و ... که شایستگی آن را داراست متصف می شود. البته این صورت و سیما مقید به زمان هم ممکن است باشد که در آن صورت به صفت فراق، جدائی و هجران متصف می گردد. 

وقتی که جهان آفرینش بر صورت حق پدید آمد و انسان به تنهایی بر صورت حق وجود یافت، او واجد اسم جامع شد و همانند آینه برای حق تعالی می گردید و حق تعالی هم برای عاشق و عارف، در خلق تجلی نمود. و این همان تجلی در صور می باشد که وقتی این تجلی در آنها ظاهر شد به وابستگی و تعلق به موجودات منتهی می شود و زمزمه ی عارف و عاشق همیشگی است که برای مکان و موطن تجلی است؛ البته از جهت تجلی نه از جهت صورت ها و سیماها که شیفتگی و دلدادگی و تعلق آنها تنها و تنها به لحاظ تجلی است و شیفتگی آن برای کسی که در او تجلی می شود تنها به حکم تبعیت است. همانند علاقه ی شدید عاشق به کوی و منزل محبوب از آن جهت که متعلق و مخصوص به محبوب است نه از جهت خود منزل و کوی او. 

 

برگرفته از کتاب: عشق و عرفان از دیدگاه ابن عربی؛ غراب، محمود محمود، مترجم: محمد رادمنش، انتشارات:جامی، 1386 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
علی راد چهارشنبه 14 مرداد 1388 ساعت 04:45 ق.ظ http://novin21.blogsky.com

خیلی زیباست ای زیبا پسند

محسن چهارشنبه 14 مرداد 1388 ساعت 12:20 ب.ظ http://graphicpars.blogfa.com/

سلام
از بازدید شما سپاس.
پایدار باشید

مریم چهارشنبه 14 مرداد 1388 ساعت 06:31 ب.ظ

سلام سحر عزیز (لبخند)
من خوبم ! .. خدا رو شکر ...
تا یادم نرفته ؛ پیشاپیش این عید بزرگ و سعید رو بابهترین آروزهابهت تبریک میگم .و امیدوارم لحظاتی سرشار از شادی و خوشی پیش روت باشه گلم .

هر دو یکی بوده‌ایم جان من و جان تو :

... !!!
...
( لبخند )

سلام مریم جان..

ممنون دوست خوبم. با تبریکت به یادم اومد عیدی در راهه!!
من هم بهترین آرزوها رو برات دارم ...
شاد باشی و سربلند

مریم چهارشنبه 14 مرداد 1388 ساعت 09:07 ب.ظ

خدای رحمان که تمام وجودش عشق مطلق است و عاشق مطلق ؛ وقتی اراده کرد که متجلی بشود ( آن زمانی که هیچ نبود و تنها و تنها خدا بود ) همه ی آنچه را که در جهان هستی خلق کرد در واقع تجلیات ذرات وجود خودش بود در دنیای بیرون . پس این هم مسلم است که هر آنچه در جهان هستی است همه چیز و همه چیز در عمق وجودشون پدیده ای دارند به نام مقدس « عـــــــــــشق » و میدانیم که همه چیز عشق مند است. چون وجود و ذات خداوند متعال تنها عشق و عشق و نوراست . پس آنچه تجلی پیدا کرده از ذات مقدس خداوند چیزی جز عشق نمیتواند باشد ... پس کسی هم که می خواهد تعالی ببخشد روحش را جز عشق نباید ببیند وجز عشق نباید در دلش راه یابد ، و از هر چه ضد عشق است بایددوری کند ...

دکتر شریعتی:
به همان سادگی ، خداوندی که که در برابر اندیشه های فلسفی عمیق ، خود را پوشیده می دارد ، در برابر احساس ساده و دوست داشتن بی ریا و یک عشق پاک و متعالی ، خود را روشن و آشکار نمایان میکند .

واقعاً هم همین طوره کافیه عشق را در هرچیز ببینیم ،آن وقت راحت میتوانیم خدا را احساس کنیم ؛ ببینیم !درک کنیم و بشناسیم .
...
و خدایی که در این نزدیکی است
لایا ین شب بوها ،پای آن کاج بلند
روی آگاهی آب ، روی قانون گیاه

چقدر حرف زدم !!!
شب خوش (لبخند )

حرفهات بسیار زیبا بود! بهره بردم دوست عزیز ..
شب شما هم خوش

جو پنج‌شنبه 15 مرداد 1388 ساعت 04:22 ق.ظ

طبق معمول چه زیبا نوشتین

http://www.ajayeb.ir/molana/index.php

احتمال میدم این سایت رو بشناسین. به نظر من سایت خوبیه، قدری از احوال بعضی نامداران میگه، گفتم شاید خوشتون بیاد.

متشکرم ..
با سایت آشنا نبودم. سایت بسیار خوبی ست! ممنون از لطف شما

محسن پنج‌شنبه 15 مرداد 1388 ساعت 01:19 ب.ظ http://graphicpars.blogfa.com/

سلام
از ابراز لطف و بازدید شما سپاسگزارم.

فروغ بخش شب انتظار آمدنی ست
رفیق آمدنی غم گسار آمدنی ست
به خاک کوچه دیدار آب می پاشند
بخوان ترانه بزن تار یار آمدنی ست
ببین چگونه قناری به وجد آمده است!
مترس از شب یلدا بهار آمدنی ست
صدای شیهه رخش ظهور می آید
خبر دهید به یاران سوار آمدنی ست
بس است هر چه پلنگان به ماه خیره شدند
یگانه فاتح این کوهسار آمدنی ست

میلاد مسعود حضرت ولی عصر (عج) مبارک باد.

سلام
ممنون از لطف شما ...
این روز فرخنده بر شما هم مبارک
شاد و سربلند باشید

مریم پنج‌شنبه 15 مرداد 1388 ساعت 02:17 ب.ظ http://najvayeney.blogfa.com

سلام
در پاسخ پیام مهرتان به دیدار آمدم درب به رویم گشوده نشد
بذل محبت اجازه نمیخواهد
و
ممنون

آب کم جو تشنگی آور به دست...

محسن شنبه 17 مرداد 1388 ساعت 08:04 ق.ظ http://graphicpars.blogfa.com/

ای فروغ هدایت ،بتاب
ای خورشید جانها ،برآی
ای روشنگر هستی بیفروز
ای راز بزرگ تجلی،چهره بنمای
ای کعبه مقصود، نمایان شو
ای قبله موعود ، عیان گرد
ای مشعل علم ،روشنی بخش
ای مربی عقل ،آگاهی ده
ای حامل قرآن،بیا
ای صاحب شمشیر ،بخیز
ای امید رهائی، بشتاب
ای پناه همگان ، فرا رس
ای ذخیره الاهی ،به در آی
ای عصمت نا متناهی ،بخروش
ای شفای دردها ،بهبودی بخش
ای نجات جانها ، حیات آفرین
ای سر عظیم ، بخوان
ای اسم اعظم ،بدم
ای کشتی نجات،به سوی ما آی
ای ساحل رستگاری، پیدا شو

متقابلا میلاد مسعود حضرت قائم بر شما مبارک

راحله شنبه 17 مرداد 1388 ساعت 09:54 ق.ظ http://www.raheleh-p.blogfa.com

کل عالم صورت عقل کل است

سلام سحر جان این اعیاد بر تو دوست خوبم مبارک.امیدوارم تعطیلات خوبی را سپری کرده باشی.

سلام ..
ممنونم دوست عزیز
من هم متقابلا این ایام رو تبریک میگم و همیشه آرزوی روزهای خوب و سرشار از لبخند برات دارم!

مانی سه‌شنبه 20 مرداد 1388 ساعت 10:56 ب.ظ http://maniyeman.blogsky.com

چقدر سخته که عشقت روبروت باشه نتونی هم صداش باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد